Verksamhetsledare mona-lill.landstrom@ntf.se +46 703 698 756
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Jul- och nyårshelgen är alltid extra olyckdrabbade i trafiken. I år precis som förra året är det kanske viktigare än någonsin att inte skada sig i trafiken då sjukvården redan är tungt belastad och...
I Västerbotten använder 95 procent av förare och framsätespassagerare bilbältet. Nationellt är användningen 96 procent. Men trots att så många använder bälte så är ungefär var tredje omkommen perso...
Snart är det högsäsong för den vanligaste olyckan i trafiken. I Sverige skadas årligen cirka 3000 gångtrafikanter allvarligt i fallolyckor. Fallolyckorna drabbar i hög grad kvinnor och äldre person...
Användningen av cykelhjälm ökar bland både barn och vuxna. NTF:s årliga cykelhjälmsmätning, som bygger på drygt 100 000 observationer, indikerar en ökning av cykelhjälmsanvändandet på tio procenten...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Hudiksvalls Tidning, lör 20 apr 2024
Ljusdals-Posten, lör 20 apr 2024
Ljusnan, lör 20 apr 2024
P2 på hemväg, tor 18 apr 2024
I sin ungdom satt hon i publiken när Alice Tegner gav sin sista offentliga konsert. Och i likhet med Alice Tegner är Gullan Bornemark förmodligen mest känd för sina barnvisor. 1962 publicerades hennes första visbok Gubben i lådan och efter det gjorde hon musikprogram för barn i både radio och television. Jag minns hennes musik till Anita och Televinkens radioteaterliknande skivor utgivna av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som med blandad framgång lärde mig hur jag skulle uppträda i trafiken. Hon har sedan 50-talet varit Malmöbo men föddes i Härnösand. Och här framför hon sitt eget stycke Ångermanland. Det
Götene kommun, tor 18 apr 2024
Välkommen på information av Petra Hansson från NTF. Petra pratar om barnsäkerhet i bil på öppen förskola den 26 april. Observera att vi är inomhus. Fredagen den 26 april får vi besök av Pertra Hansson från NTF på öppen förskola. Petra berättar vad vi vuxna ska tänka på och göra för att skapa största säkerhet för våra barn i bilen. Observera att vi är inomhus den fredagen. Varmt välkomna! Birgitta Lans, specialpedagog Ida Ohlsson, familjebehandlare Familjecentralen Familjecentralen, Centrumhuset, Doktorsvägen 2, Götene
Ulricehamns Tidning, tis 16 apr 2024
Nynäshamns Posten, tis 16 apr 2024
Skippa stödhjulen, välj rätt cykel för rätt ålder och låt inte barn ge sig ut ensamma i trafiken förrän de är lite äldre. Det rekommenderar Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF. ”Barns säkerhet är de vuxnas ansvar”, säger Rickard Cosini. När är det dags för den första cykeln? Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF, menar att det beror på en mix av olika saker. – Man har olika förutsättningar och det är svårt att generalisera med barn. Barn är olika mogna och vi bor på olika platser i landet där trafikmiljön ser olika ut, säger han. NTF:s nuvarande rekommendationer beror på vad barnet använder sig av: trehjuling, springcykel eller cykel med eller utan stödhjul. Trehjulingen fungerar bra från ett- och ett halvt års ålder upp till treårsåldern, springcykeln från treårsåldern och tvåhjuling vid fem till sex års ålder.
Växlar och handbroms kan du vänta med, barnet kommer att vara upptagen med att styra och bromsa. Cykeln ska vara utrustad med belysning fram och bak, reflexer fram, bak och på sidorna samt en ringklocka som barnet enkelt kan använda. Kom ihåg cykellås. Om barnet har en cykel med handbroms, se till att bromshandtaget passar barnets hand. Försök undvika stödhjul. Glöm inte hjälm! Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF Öppna bild i helskärmsläge När är det dags för den första cykeln?
Om det är cykelbana från hemmet till skolan är trafikmiljön utformad så att den kan anses vara säker, säger Cosini men tillägger att det finns vissa trafikmiljöer som inte är lämpade för någon. Man kan ställa krav och fråga kommunen hur de har tänkt År 1997 fattade riksdagen beslutet att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken – den så kallade Nollvisionen. Även NTF har denna vision som ledstjärna. Kraven på säkerhet som ställs idag är högre än de tidigare har varit. När Nollvisionen antogs var omkomna i trafiken runt 500 personer per år, en siffra som under 2023 var nere på 232 personer enligt Trafikverket. Om man upplever att det finns problem med cykelvägar i den kommun man bor är det till dem man ska rikta sig med synpunkter.
Ring P1 - 020-22 10 10, tis 16 apr 2024
Av de 37 länderna är det endast två länder som inte har någon bortre gräns och beskattning av reavinsten vid försäljning av bostäder. Varför är det så? Ja, inte vet jag. Men du, det låter ju som om du är väl påläst här. Varför är inte du politiker? För jag har inte statskunskap och nationalekonomi. Och skulle jag vara politiker så skulle jag bilda ett nytt parti som heter NTF. Makten tillhör folket. Ja, okej. Anders, bra där. Vi får se om det finns fler som håller med dig eller håller emot dig. Anders Axelsson. Ingenting mer du vill vrida och vända på, Erik? Inte just nu. I alla fall inte med dig. Men jag är glad för att du ringde och kom med den här synpunkten. Tack ska du ha för det.
Tidningen Ångermanland, mån 15 apr 2024
Växlar och handbroms kan du vänta med, barnet kommer att vara upptagen med att styra och bromsa. Cykeln ska vara utrustad med belysning fram och bak, reflexer fram, bak och på sidorna samt en ringklocka som barnet enkelt kan använda. Kom ihåg cykellås. Om barnet har en cykel med handbroms, se till att bromshandtaget passar barnets hand. Försök undvika stödhjul. Glöm inte hjälm! Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF Till toppen av sidan Öppna bild i helskärmsläge När är det dags för den första cykeln?
bblat.se, sön 14 apr 2024
Växlar och handbroms kan du vänta med, barnet kommer att vara upptagen med att styra och bromsa. Cykeln ska vara utrustad med belysning fram och bak, reflexer fram, bak och på sidorna samt en ringklocka som barnet enkelt kan använda. Kom ihåg cykellås. Om barnet har en cykel med handbroms, se till att bromshandtaget passar barnets hand. Försök undvika stödhjul. Glöm inte hjälm! Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF Sally Sjögren bnlofeature@bonniernews.se Till toppen av sidan Öppna bild i helskärmsläge Öppna bild i helskärmsläge
Här spelar trafikmiljön stor roll. – I den bästa av världar tar barnen sig till och från skolan själva. Om det är cykelbana från hemmet till skolan är trafikmiljön utformad så att den kan anses vara säker, säger Cosini men tillägger att det finns vissa trafikmiljöer som inte är lämpade för någon. ”Barns säkerhet är de vuxnas ansvar”, säger Rickard Cosini på NTF. Bild: Jonna Thomasson/TT År 1997 fattade riksdagen beslutet att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken – den så kallade Nollvisionen. Även NTF har denna vision som ledstjärna. Kraven på säkerhet som ställs idag är högre än de tidigare har varit. När Nollvisionen antogs var omkomna i trafiken runt 500 personer per år, en siffra som under 2023 var nere på 232 personer enligt Trafikverket. Om man upplever att det finns problem med cykelvägar i den kommun man bor är det till dem man ska rikta sig med synpunkter.
14 april 2024 08:00 Skippa stödhjulen, välj rätt cykel för rätt ålder och låt inte barn ge sig ut ensamma i trafiken förrän de är lite äldre. Det rekommenderar Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF. – Barns säkerhet är de vuxnas ansvar, säger Rickard Cosini. Sally Sjögren Text När är det dags för den första cykeln? Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT När är det dags för den första cykeln? Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF, menar att det beror på en mix av olika saker. – Man har olika förutsättningar och det är svårt att generalisera med barn. Barn är olika mogna och vi bor på olika platser i landet där trafikmiljön ser olika ut, säger han. NTF:s nuvarande rekommendationer beror på vad barnet använder sig av: trehjuling, springcykel eller cykel med eller utan stödhjul. Trehjulingen fungerar bra från ett- och ett halvt års ålder upp till treårsåldern, springcykeln från treårsåldern och tvåhjuling vid fem till sex års ålder.