Verksamhetsledare andreas.astrom@ntf.se +46 703 698 756
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Forum, tor 2 okt 2025
Det måste vara en oerhört obehaglig känsla att skicka väggungarna om man känner sig otrygg. Ja det tror jag definitivt att det kan vara. Tack så mycket för ditt anförande. Tack så mycket. Okej, då ska vi gå och vi ska få lära oss någonting om en ny strategi för trygga städer. Det handlar om regeringens ambitioner och vi släpper ordet till Albin Göransson NTF, varsågod. Tack så mycket. Jag ska egentligen bara nudda den här nya strategin för levande och trygga städer för att sedan övergå till att prata om vårt koncept och projekt till rekommenderad skolväg. För nykopplad tittare, som inte såg min kollega Petra, så NTF är en idéburen organisation som jobbar för allas rätt till en säker och hållbar trafik. Vi jobbar i tio förbund i samverkan. Den här strategin från regeringskansliet är uppbyggd av 13 punkter. Vi har valt att fokusera på trafiksäkra skolvägar och när man summerar den här texten så har de kommit fram till barns rörlighet barn behöver röra på sig mer vi har allt fler stillasittande barn endast två av tio kommer upp till rekommendationen 60 minuters daglig fysisk aktivitet föräldras uppfattning styr hur mycket barnen får röra på sig.
TV4 Nyheterna, ons 1 okt 2025
Tyvärr hittat en väldigt farlig stol, alltså en stol som inte klarar våra krocktester överhuvudtaget utan går i stycken och skickar runt barnet roterande inuti bilen. Med givetvis stor risk för allvarliga skador på barnet. Stolen kan säljas under andra namn och identifieras genom den här lappen. Den är godkänd enligt internationell säkerhetsstandard men klarar alltså inte att skydda barnet vid en frontalkrock enligt Rodoröns tuffare tester. Trots det menar Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, att de internationella testerna är tillförlitliga. Jag förstår inte riktigt hur den har kunnat komma igenom, hur det har kunnat få bli godkänt. De stolarna som vi rekommenderar och som vi vanligtvis ser på marknaden här i Sverige skulle inte bete sig så här utan den skulle sitta kvar. Man kan fortfarande känna sig trygg om man väljer en stol som är testad och godkänd utifrån R129.
Kvinn var under plåden, kvinn var under vatten och konditionen var så bra. En av de mest sålda bilbarnstolarna på nätet har visat sig vara direkt livsfarlig vid en frontalkrock. Stolen som säljs bland annat under namnet Reco 360 lossnar vid kollisionen, något som e-tidningen Råd och Rön upptäckte vid ett test och nu vill varna för. Modellen är godkänd enligt standarden UNR 129 och nu reagerar också Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Det är oroväckande och skrämmande för att vi i våra möten med föräldrar så uppmanar vi och rekommenderar att välja bilbarnstolar som är testade och godkända utifrån det här reglementet som den här stolen också var. Stolar som är testade och godkända utifrån det här är säkra och bra produkter. Så det här måste ha blivit en missförsäljning.
Mariestads-Tidningen, sön 28 sep 2025
I början på veckan introducerade duon den kommande tävling för elever på Unicaskolan som blev taggade. – Initiativet är inom ramen för klimatneutrala Mariestad, på det här sättet blir det förhoppningsvis roligare, mer lokalt och greppbart med miljöfrågor för barnen, säger Anna. använd hjälm när du cyklar kolla över reflexer på cykeln ha reflexer när du går unga får gärna höra av sig till NTF och kommunen om det finns platser där de känner sig otrygga Källa: NTF Anna Molin, folkhälsostrateg, och Albin Göransson, NTF Skaraborg, besökte elever på Unicaskolan för att peppa dem inför kommande Cykelkampen. Foto: Birthe Wetter
Härryda-Posten, sön 28 sep 2025
Nyheter Efter sommarens olyckor fick de nog och lånade en lasermätare för att själva kolla hur bilisterna beter sig. Nu gör representanter för S och M gemensam sak i frågan om farliga vägen i Hällingsjö. Inte minst vid populära badplatsen. – Vi har lånat en hastighetsmätare från NTF. De som körde fortast körde runt 100 kilometer i timmen på 50-sträcka. Det är inte okej, säger Hällingsjöbon Evalotta Liljenzin (M). ”Måste bombardera” De är Hällingsjöbor, men även aktiva politiker – dock på varsin sida blockgränsen. Men den gränsen betyder enligt dem själva ingenting när det kommer till olycksdrabbade Hällingsjövägen. – Det här är ingen valfråga, det är viktigt att poängtera.
Landet runt, sön 28 sep 2025
Hoppas att Valtrad kan fortsätta cykla runt och dela med sig av sitt sällskap och sin omtanke längre till. Det är inte helt ovanligt bland äldre par att det är mannen som kör. Och det här med att köra bil är lite av en färskvara. Och det kan leda till att en del kvinnor med tiden drar sig för att köra. Det här är något som NTF vill råda bot på. Kvinnor erbjuds nu körlektioner för att återfå självförtroendet bakom ratten. Så ska vi undvika att köra ner de här som kommer här igen. Det är lite jobbigt faktiskt. Lite ängslig har blivit på till och med att han har sett den förr. För då var jag inte alls ängslig för att köra bil. Men nu känner jag mig lite ängslig.
News55, fre 26 sep 2025
Jämställdhetsmyndigheten och Nationella Trafiksäkerhetsförbundet (NTF) samarbetar för att motverka psykisk ohälsa och stillasittande bland äldre kvinnor genom att erbjuda körlektioner. Kvinnor ofta säkrare bilförare Enligt Nordquist är det ett problem att män i många familjer tar över bilkörningen och därmed passiviserar kvinnorna. “Kvinnor är generellt sett bättre på att köra bil än vad män är. I min värld behöver man vara trafiksäker och då är kvinnorna, i regel, mycket bättre än vad män är,” säger han till SVT.
Katrineholms Kommun, fre 26 sep 2025
Vid Familjecentralen Nävertorp har en grupp vuxna för första gången lärt sig cykla. Under flera veckor har deltagare vid Familjecentralen Nävertorp tagit sina första tramp i livet, tack vare en cykelkurs. Kursen blev möjlig tack vare ett fint samarbete mellan Familjecentralen Nävertorp, NTF, Djulö Camping, Fritidsbanken och Socialtjänstens öppenvård. Djulö Campin och Socialtjänstens öppenvård lånade ut cyklar, medan Anna från NTF var cykelkursens instruktör. Fritidsbanken stod för cykelhjälmar. Samarbetet visar hur vi tillsammans inom kommunen, tillsammans med föreningar och lokala aktörer, kan skapa meningsfulla möjligheter för invånarna. Att kunna cykla öppnar nya dörrar i livet – till frihet, arbete, hälsa och gemenskap. Familjecentralen hoppas att kunna erbjuda fler cykelkurser under våren 2026.
Forum, fre 26 sep 2025
Vi har varit inne på det tidigare men jag tycker också följa de regler som finns för att klara oss på ett bra sätt. Vi har varit inne på det tidigare men jag tycker också och vill trycka på det igen att föräldrarna har ett viktigt ansvar här för att verkligen se till att en elsparkcykel jag skaffar till mina barn är en elsparkcykel och hamnar under vad lagen säger. Vi har också på NTF fått möjlighet att ta fram filmer som hamnar under vad lagen säger. Vi har också på NTF fått möjlighet att ta fram filmer. Vi har skapat en filmserie kring det här med elsparkcyklar. De är riktade både till barn, ungdomar, vuxna, föräldrar. Det finns film som är anpassade för att använda i skolan. Som är uppbyggd på det sättet och inte så långt. Men att man kan slänga in i den vanliga skolverksamheten för att påminna lite grann om det här.